Het immersieve tijdperk: nieuwe narrativiteiten en verbeeldingen
Evenementdetails
Over dit evenement
Van 8 tot 30 november 2021 organiseren de Franse ambassade in België en het DG Digitale Transformatie van de FOD Beleid en Ondersteuning (FOD BOSA) een reeks conferenties onder de titel "Homo Numericus", die de bilaterale uitwisselingen over het thema van digitale technologie moeten versterken. Dit evenement wordt georganiseerd onder het toeziend oog van Mathieu Michel, Belgisch staatssecretaris voor Digitalisering, en Cédric O, Frans staatssecretaris voor Digitale Transitie en Elektronische Communicatie.
Enkele maanden voor het Franse voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie biedt dit initiatief België en Frankrijk de gelegenheid om van gedachten te wisselen over hun prioriteiten op digitaal gebied, en zo nieuwe mogelijkheden voor samenwerking op Europees niveau vast te stellen.
Dit evenement bestaat uit 7 debatten over de invloed van digitale technologie op onze samenleving, en de veranderingen die het teweegbrengt in sectoren zoals onderwijs, werk, politiek, gezondheid en cultuur.
"Homo Numericus" maakt deel uit van het programma van de FOD BOSA, de AI4Belgium-coalitie en het programma "Novembre numérique" van het Franse instituut.
Creatis organiseert in samenwerking met de Franse ambassade en AI4Belgium een conferentie over nieuwe narrativiteiten en vormen van audiovisuele productie in het tijdperk van augmented en virtual reality. Recente technologische ontwikkelingen maken het nu mogelijk om immersieve werelden te ontwerpen waarin, op het kruispunt van de Franse en Belgische creatieve tradities, wordt geïnvesteerd door acteurs uit de animatie-, beeld- en productiesector. AR/VR immersie en de nieuwe UX/UI vormen ontwrichten de economische modellen van de culturele en creatieve industrieën: zij liggen aan de basis van nieuwe inkomsten en nieuwe logica's voor productontwikkeling en overheidsfinanciering. Dezelfde parameters veranderen ook de regels van het verhaal en beïnvloeden de logica van de creatie (interactieve en immersieve vertellingen, nieuwe manieren van digitale distributie van kennis of culturele ervaringen zoals gamification, livestreaming/live performance). Centraal in deze nieuwe economische omgeving staan de vragen naar de vormen van toegang van het publiek tot innovatieve narratieve stelsels, en de steun die nodig is om deze groeiende sector een toekomst te garanderen.