onderwijsonderzoek van de afgelopen eeuw laat bij herhaling zien dat Directe lnstructie het leren van
kinderen versnelt en versterkt. Leerlingen beschikken niet alleen over meer kennis, maar ook hun
probleemoplossend vermogen en zelfuertrouwen nemen toe als de leerkracht Directe lnstructie
toepast in de lessen.
Hoe ziet het EDl-lesmodel eruit in de dagelijkse praktijk van het klaslokaal? Deze teamscholing verbindt
de theorie op inspirerende en concrete wijze met de praktijk. De deelnemers maken kennis met de
kracht van EDI en leren hoe ze kinderen actief betrekken bij hun lessen en zicht krijgen op hun leren.
Diverse hoogleraren en lectoren raden het scholen aan om EDI toe te passen. Directe lnstructie wordt door Nationaal Programma onderwijs (NPo) genoemd als effectieve interventie:
nponderwiis,nllinterventies/directe-instructie. ook het Nationaal Regieorgaan onderwijsonderzoek
(NRO) benadrukt de effectiviteit van Directe lnstructie: onderwiiskennis.nl ' nnisbank ' -t-inzettenvan-
directe-instructie'