Kwalitatief verblijfstoerisme in  Europese kunststeden... road to 2026.
L'événement s'est terminé

Kwalitatief verblijfstoerisme in Europese kunststeden... road to 2026.

O
Par Odevaere vzw
Bruges Meeting & Convention Centre (BMCC), 3e verdiepBrugge, Vlaams Gewest
sept. 25, 2024 to sept. 25, 2024
Aperçu

Roadmap kwalitatief en leefbaar verblijfstoerisme in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Ieder jaar trekt Brugge zo’n 8,2 miljoen toeristen, waarvan 4,4 miljoen uit eigen land komen. Een aanzienlijk aantal, meer dan 1 miljoen, zijn inwoners van omliggende gemeenten die hier komen winkelen, cultuur opsnuiven en evenementen zoals de Warmste Week bijwonen, die jaarlijks meer dan 60.000 bezoekers trekt. Van die 8,2 miljoen toeristen verblijven 1,8 miljoen minstens één of meerdere nachten (verblijfstoeristen).

Deze bezoekers geven gemiddeld 150 euro per nacht uit in Brugge, terwijl dagtoeristen ongeveer 37 euro besteden. Het mag duidelijk zijn: toerisme draagt aanzienlijk bij aan de welvaart in Brugge en zorgt voor 7.000 jobs. Elk jaar genereert de stad 6,7 miljoen euro uit museumbezoeken, 6,2 miljoen euro uit verblijfsbelasting en 3,8 miljoen euro aan inkomsten uit de bootjes op de Brugse reitjes. Deze inkomsten worden herinvesteerd in zowel de binnenstad als de deelgemeenten.



Na de Covid-periode heeft het toerisme een ongeziene heropleving gekend, met een grotere maatschappelijke, financiële en ecologische impact dan voorheen. Dit roept vragen op over ‘overtoerisme’ en het evenwicht tussen bezoekers en de lokale bevolking. Bovendien heeft het succes van OTA’s zoals Airbnb het logiesaanbod in vele steden ongecontroleerd doen toenemen, wat geleid heeft tot diverse reacties van de overheid en de sector, zoals het invoeren van Europese logiesnummers, toegangstickets, en milieuvignetten, en het beperken van cruises en spreiding van activiteiten. In Brugge worden vragen gesteld over de effectiviteit van maatregelen zoals de hotel- en vakantiewoningenstop.


Logiesuitbaters ( B&B, vakantiewoningen) zijn echter alleen maar gebaat met een kader waarin kan ondernomen worden en waarin gestreefd wordt naar een maatschappelijk en ecologisch evenwicht. Hierbij worden in Brugge concreet vragen gesteld of de hotel- en vakantiewoningenstop wel haar doel bereikt of het dagjestoerisme aan banden moet gelegd worden of het toerisme geen stoorzender is in het maatschappelijk weefsel.

Dit seminar is een organisatie van leden van GBG (Logies Brugge), KSLV (Kleinschalige Stedelijke Logies Vlaanderen), STR-Belgium (Short Term Rental Belgium), EHHA ( European Holiday Home Association) en wil vooral het belang van lokaal ondernemerschap rondom steden stimuleren. De uitdagingen van geschikte regelgevende kaders zullen worden belicht op lokale, regionale, nationale en Europese niveaus.


Doelgroep: policymakers, logiesuitbaters (B&B ,vakantiewoningen,gastenkamers ), hospitality industry, Online Travel Agencies ( OTA's) (oa Airbnb, Booking.com, VRBO)


Parkeren:

U kan makkelijk parkeren Interparking ‘t Zand. Dit is op wandelafstand van het BMCC.


Panel speakers :


Geert Martin :

https://www.linkedin.com/in/geertmartin/

https://toerismevlaanderen.be/nl/wetgeving-en-decreten/logiesdecreet


Sander Chargois :

https://www.linkedin.com/in/sander-chargois-bb12421b1/

https://kslv.be/


Grégory Huon :

https://www.linkedin.com/in/gr%C3%A9gory-huon-6369651b/

https://str-belgium.be/


Viktorija Molnar :

https://www.linkedin.com/in/viktorijamolnar/

https://ehha.eu/


Stijn Provoost/ Niels Gobeyn

https://be.linkedin.com/in/provooststijn

https://be.linkedin.com/in/niels-gobeyn-481189131


Rik Vercoutere

www.odevaere.com

www.coffeebaradriaan.be


Verdere info: 0475-430946

of rik@odevaere.com

of nico@logiesbrugge.be


Sponsors:

Stardekk/Lighthouse ( PMS)

verder

Bourgogne des Flandres (Bieren)

Chocolaterie Sukerbuyc (Chocolade)

Wijnen Maenhout (Wijnhandel)





Roadmap kwalitatief en leefbaar verblijfstoerisme in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Ieder jaar trekt Brugge zo’n 8,2 miljoen toeristen, waarvan 4,4 miljoen uit eigen land komen. Een aanzienlijk aantal, meer dan 1 miljoen, zijn inwoners van omliggende gemeenten die hier komen winkelen, cultuur opsnuiven en evenementen zoals de Warmste Week bijwonen, die jaarlijks meer dan 60.000 bezoekers trekt. Van die 8,2 miljoen toeristen verblijven 1,8 miljoen minstens één of meerdere nachten (verblijfstoeristen).

Deze bezoekers geven gemiddeld 150 euro per nacht uit in Brugge, terwijl dagtoeristen ongeveer 37 euro besteden. Het mag duidelijk zijn: toerisme draagt aanzienlijk bij aan de welvaart in Brugge en zorgt voor 7.000 jobs. Elk jaar genereert de stad 6,7 miljoen euro uit museumbezoeken, 6,2 miljoen euro uit verblijfsbelasting en 3,8 miljoen euro aan inkomsten uit de bootjes op de Brugse reitjes. Deze inkomsten worden herinvesteerd in zowel de binnenstad als de deelgemeenten.



Na de Covid-periode heeft het toerisme een ongeziene heropleving gekend, met een grotere maatschappelijke, financiële en ecologische impact dan voorheen. Dit roept vragen op over ‘overtoerisme’ en het evenwicht tussen bezoekers en de lokale bevolking. Bovendien heeft het succes van OTA’s zoals Airbnb het logiesaanbod in vele steden ongecontroleerd doen toenemen, wat geleid heeft tot diverse reacties van de overheid en de sector, zoals het invoeren van Europese logiesnummers, toegangstickets, en milieuvignetten, en het beperken van cruises en spreiding van activiteiten. In Brugge worden vragen gesteld over de effectiviteit van maatregelen zoals de hotel- en vakantiewoningenstop.


Logiesuitbaters ( B&B, vakantiewoningen) zijn echter alleen maar gebaat met een kader waarin kan ondernomen worden en waarin gestreefd wordt naar een maatschappelijk en ecologisch evenwicht. Hierbij worden in Brugge concreet vragen gesteld of de hotel- en vakantiewoningenstop wel haar doel bereikt of het dagjestoerisme aan banden moet gelegd worden of het toerisme geen stoorzender is in het maatschappelijk weefsel.

Dit seminar is een organisatie van leden van GBG (Logies Brugge), KSLV (Kleinschalige Stedelijke Logies Vlaanderen), STR-Belgium (Short Term Rental Belgium), EHHA ( European Holiday Home Association) en wil vooral het belang van lokaal ondernemerschap rondom steden stimuleren. De uitdagingen van geschikte regelgevende kaders zullen worden belicht op lokale, regionale, nationale en Europese niveaus.


Doelgroep: policymakers, logiesuitbaters (B&B ,vakantiewoningen,gastenkamers ), hospitality industry, Online Travel Agencies ( OTA's) (oa Airbnb, Booking.com, VRBO)


Parkeren:

U kan makkelijk parkeren Interparking ‘t Zand. Dit is op wandelafstand van het BMCC.


Panel speakers :


Geert Martin :

https://www.linkedin.com/in/geertmartin/

https://toerismevlaanderen.be/nl/wetgeving-en-decreten/logiesdecreet


Sander Chargois :

https://www.linkedin.com/in/sander-chargois-bb12421b1/

https://kslv.be/


Grégory Huon :

https://www.linkedin.com/in/gr%C3%A9gory-huon-6369651b/

https://str-belgium.be/


Viktorija Molnar :

https://www.linkedin.com/in/viktorijamolnar/

https://ehha.eu/


Stijn Provoost/ Niels Gobeyn

https://be.linkedin.com/in/provooststijn

https://be.linkedin.com/in/niels-gobeyn-481189131


Rik Vercoutere

www.odevaere.com

www.coffeebaradriaan.be


Verdere info: 0475-430946

of rik@odevaere.com

of nico@logiesbrugge.be


Sponsors:

Stardekk/Lighthouse ( PMS)

verder

Bourgogne des Flandres (Bieren)

Chocolaterie Sukerbuyc (Chocolade)

Wijnen Maenhout (Wijnhandel)





Organisé par
O
Odevaere vzw
Abonnés--
Événements1
Organisation4 années
Signaler cet événement
Ventes terminées
sept. 25 · 13:30 CEST