Eventbrite

Helpcentrum

Een evenement organiseren

Vereisten van het Eventbrite-restitutiebeleid voor organisators

In dit artikel

  • 1. Restitutiebeleid en administratie
  • 2. Geen verzekering of garantie

Laatst bijgewerkt: 11 januari 2024. 

Als wereldwijde marktplaats voor live ervaringen, weet Eventbrite, Inc. ('Eventbrite', 'we', 'wij', 'ons' of 'onze') hoe belangrijk het is om duidelijke verkoopverwachtingen te scheppen die eerlijk zijn voor de organisatoren én de consumenten op ons platform. In onze 'Vereisten voor het restitutiebeleid van organisatoren' worden de minimumvereisten uiteengezet voor het restitutiebeleid van organisatoren van betaalde evenementen ('Organisatoren', 'je', 'jij', 'jou' of 'jouw') die op Eventbrite worden gehost, bijvoorbeeld wanneer we van jou verwachten dat je restitutie verleent,en wanneer wij namens jou restituties kunnen verlenen, ongeacht je restitutiebeleid. 

De rechten en plichten in deze Vereisten vormen een aanvulling op en zijn opgenomen in de Servicevoorwaarden en de Handelsovereenkomst door middel van verwijzingen. De definitie van begrippen die met een hoofdletter beginnen en niet in deze Vereisten voor het restitutiebeleid van organisatoren worden gedefinieerd, vind je in de Servicevoorwaarden of de Handelsovereenkomst. Bij tegenstrijdigheden tussen de Vereisten van het restitutiebeleid voor organisatoren, de Handelsovereenkomst en de Servicevoorwaarden geldt de volgende prioritering: eerst deze Vereisten voor het restitutiebeleid van organisatoren, dan de Handelsovereenkomst en dan de Servicevoorwaarden.

OPMERKING: Kijk hier voor meer informatie over de juridische voorwaarden van Eventbrite.

1. Restitutiebeleid en administratie

1.1 Minimumvereisten

We begrijpen dat het restitutiebeleid kan variëren afhankelijk van het type evenement en de Organisator. We bieden jou de flexibiliteit om voor jouw Eventbrite-evenementen je eigen beleid te publiceren, zolang het aan de volgende minimumvereisten voldoet:

(a) Het restitutiebeleid moet op de toepasselijke evenementpagina worden gepubliceerd;

(b) Een 'Geen restitutie'-beleid is toegestaan, maar dit moet duidelijk als zodanig worden aangegeven en moet verder voldoen aan deze minimumvereisten (inclusief de vereiste uitzonderingen waarbij restituties zouden worden verleend, oftewel het moet voorzien in de hieronder beschreven 'Gespecificeerde restituties');

(c) Restitutiebeleid (inclusief het 'Geen restitutie'-beleid) moet voorzien in restitutie consumenten na te komen voor de situaties die hieronder in Sectie 1.2 Gespecificeerde restituties worden beschreven.

(d) Het restitutiebeleid moet voldoen aan alle toepasselijke plaatselijke, staats-, provinciale, nationale en andere wetten, regels en bepalingen, inclusief alle geldende vereisten van kaartsystemen of alternatieve betalingsmethoden;

(e) Het restitutiebeleid moet specifieke instructies bevatten over het verkrijgen van restitutie, waaronder hoe, wanneer en waar een restitutieverzoek moet worden ingediend;

(f) Het restitutiebeleid mag niet met terugwerkende kracht worden gewijzigd, tenzij de desbetreffende Consumenten door deze wijzigingen in een gelijke of betere positie worden geplaatst dan de positie die ze hadden volgens het beleid op het moment van de aankoop; 

(g) Het restitutiebeleid moet een specifiek tijdsbestek vermelden waarbinnen op restitutieverzoeken wordt gereageerd. Deze periode mag niet langer zijn dan vijf (5) werkdagen voor een eerste reactie; en

(h) Het restitutiebeleid moet anderszins billijk en redelijk zijn.

Als er geen restitutiebeleid is gepubliceerd of dit niet aan de hierboven vermelde minimumvereisten voldoet, mogen wij (maar we zijn hiertoe niet verplicht) een dergelijk restitutiebeleid zodanig wijzigen dat het aan deze minimumvereisten voldoet. Dergelijke wijzigingen kunnen prospectieve veranderingen zijn in het door jou gepubliceerde restitutiebeleid op de betreffende evenementpagina of retroactieve veranderingen op het moment van een geschil, terugvordering en/of restitutieverzoek.

1.2 Gespecificeerde restituties

(a) In de volgende situaties moet je restitutiebeleid in restituties voorzien:

  • Het evenement wordt geannuleerd of anderszins niet volledig uitgevoerd; of

  • Het evenement wordt uitgesteld zonder binnen 90 dagen een nieuwe datum vast te stellen.  

De in Sectie 1.2(a) beschreven restituties moeten door jou worden geïnitieerd. Wanneer wij dergelijke restituties namens jou verlenen, kunnen we het geld in jouw account gebruiken – van gerelateerde of niet-gerelateerde gebeurtenissen of anderszins – of rechtstreeks een factuur sturen om deze restituties te financieren.

(b) Ongeacht je gepubliceerde restitutiebeleid moet je binnen vijf (5) werkdagen op alle restitutieverzoeken reageren en in de volgende situaties restituties verlenen aan ticketkopers: 

  • Een evenement waarbij wij vaststellen dat de geadverteerde goederen en services niet zijn geleverd, inclusief onze vaststelling dat de belangrijkste geadverteerde ervaring of component van je evenement niet anderszins wordt geleverd;

  • De evenementbeschrijving die de consument bij ticketaankoop ziet, wijkt aanzienlijk af van het eigenlijke evenement;

  • Bezoekers kunnen niet aan het evenement deelnemen, omdat je de capaciteit, de ingang of de uitgang niet goed heb gepland of omdat de consument door zijn aanwezigheid anderszins wordt blootgesteld aan veiligheidsrisico's;

  • Bezoekers hebben geen toegang tot de locatie van je evenement; of

  • Het restitutieverzoek komt in aanmerking voor restitutie volgens je gepubliceerde restitutiebeleid. 

De in Sectie 1.2(b) beschreven restituties moeten door jou worden geïnitieerd. Als beperkte betalingsagent hebben wij echter het recht, maar we zijn niet verplicht, om dergelijke restituties namens jou te verlenen, indien jij dit niet doet. We kunnen het geld in je account gebruiken – van gerelateerde of niet-gerelateerde gebeurtenissen of anderszins – of rechtstreeks een factuur sturen om deze restituties te financieren.

(c) Als we bovendien vaststellen dat een restitutie in de volgende situaties is gerechtvaardigd, hebben we het recht, maar we zijn niet verplicht, om die restituties namens jou te verlenen met het geld in je account – van gerelateerde of niet-gerelateerde evenementen of anderszins – of door middel van een rechtstreekse factuur aan jou:

  • Je geeft uitdrukkelijk toestemming voor de restituties;

  • Je reageert niet binnen vijf (5) werkdagen op een restitutieverzoek;

  • We stellen vast dat specifieke bestellingen moeten worden gerestitueerd volgens het door jou gepubliceerde restitutiebeleid;

  • We stellen vast dat je evenement in strijd is met onze Servicevoorwaarden of Communityrichtlijnen; 

  • We zijn van mening dat de restitutie is vereist volgens een plaatselijke, staats-, provinciale, nationale of andere wet, regel of bepaling of de Regels van het betalingsschema;

  • We stellen vast dat het restitutieverzoek, indien niet verleend, kan leiden tot een terugvordering die waarschijnlijk niet in ons voordeel uitvalt;

  • Je hebt op de toepasselijke evenementpagina geen restitutiebeleid gepubliceerd en we stellen vast dat een restitutie onder omstandigheden redelijk zou zijn;

  • We stellen vast dat bepaalde bestellingen frauduleus zijn (bijv. gedaan met een gestolen creditcard of een anderszins niet-betrouwbare transactie); 

  • We stellen vast dat de bestelling een duplicaat is;

  • We stellen vast dat je betrokken bent geweest bij frauduleuze activiteiten of een verkeerde voorstelling van zaken hebt gegeven;

  • We stellen vast dat er een aanzienlijk risico is op niet-nakoming met betrekking tot het betreffende evenement of toekomstige evenementen;

  • We stellen vast dat de kans groot is dat jij of wij bij veel bestellingen klachten, restitutieverzoeken, terugboekingen van transacties en/of terugvorderingen zullen ontvangen; 

  • We stellen vast dat je een Verboden handelaar bent, de Services hebt gebruikt om Verboden transacties te verwerken of Verboden evenementen te beheren; of

  • We stellen vast dat wij door het niet-verlenen van restituties anderszins risico lopen wettelijk aansprakelijk gehouden te worden.

De in deze Sectie 1.2(c) beschreven restituties moeten door ons worden geïnitieerd. Jij blijft echter volledig verantwoordelijk voor alle restitutieverplichtingen en jij moet ons terugbetalen in overeenkomst met de Handelsovereenkomst en deze Vereisten voor het restitutiebeleid van organisatoren voor restituties die wij namens jou verrichten.

Alle in Sectie 1.2(a), Sectie 1.2(b) en Sectie 1.2(c) beschreven restituties worden tezamen aangeduid als 'Gespecificeerde restituties'.

2. Geen verzekering of garantie

Uit deze Vereisten voor het restitutiebeleid van organisatoren vloeien geen verplichtingen voort voor Eventbrite om restituties te verlenen in verband met de hierin beschreven situaties of anderszins. Eventbrite is hierdoor ook niet verplicht om Evenementinkomsten of Eventbrite-toeslagen terug te betalen. Al onze vaststellingen met betrekking tot deze Vereisten voor het restitutiebeleid van organisatoren, inclusief maar niet beperkt tot de terug te betalen bestellingen en het restitutiebedrag, kunnen geheel naar eigen goeddunken worden gedaan en zijn definitief en bindend voor jou en je Consumenten. Deze Vereisten voor het restitutiebeleid van organisatoren gelden noch als verzekering of garantie voor de prestaties van organisatoren en noch als garantie dat in bepaalde situaties restitutie wordt verleend.

Heb je nog vragen?